Tema Hari Santri 2024 Menyambung Juang Merengkuh Masa Depan

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas

Format Masa Depan adalah album kedua karya grup band Dewa[1][2] yang dirilis pada tahun 1994. Album ini merupakan album pertama Dewa yang dirilis di bawah perusahaan rekaman HJ Productions dan di distribusikan oleh Aquarius Musikindo. Album ini melahirkan beberapa hits seperti "Aku Milikmu" dan "Tak 'Kan Ada Cinta Yang Lain".[3]

Produser : Dhani Manaf & Putra Jaya Husin

Produksi : HJ Productions

Distributor : Aquarius Musikindo

Sukses besar album 19 dengan all time hits KANGEN menjadikan kelompok asal Surabaya ini menjadi band yang diperhitungkan di industri musik Indonesia. Hanya saja sukses besar ini ternyata tidak lantas membuat posisi para personelnya semakin solid. Di tengah euphoria kesukesan mereka, WAWAN ABI sang drummer justru hengkang dari group, menyisakan posisi lowong pada drum. Maka dalam pembuatan album ke dua, DHANI MANAF, ERWIN PRASETYA, ANDRA RAMADHAN dan ARI LASSO menggaet additional drummer RERE (GRASS ROCK) dan RONALD (GIGI). Album yang diberi judul FORMAT MASA DEPAN ini menyajikan 10 lagu yang sebagian besar digarap oleh Dhani. Perubahan terjadi pada nama kelompok, kalau di album pertama mereka dikenal sebagai DEWA 19, di album kedua ini mereka menghilangkan angka 19 sehingga cukup disebut dengan DEWA saja. Konon nama mereka sebenarnya memang hanya DEWA, tapi karena di album pertama berjudul 19 dan posisi angka 19 di cover album berada tepat di bawah logo DEWA maka mereka kemudian lebih dikenal dengan DEWA 19. 'Salah kaprah' ini yang coba mereka luruskan di album kedua. Hanya saja ternyata mereka telanjur dikenal sebagai DEWA 19, sehingga nama itulah yang kemudian kembali dipakai di album berikutnya. Album kedua ini melejitkan single AKU MILIKMU yang juga merupakan single pertama album ini. Hits-hits lain juga menyusul dari album ini seperti TAKKAN ADA CINTA YANG LAIN, STILL I'M SURE WE'LL LOVE AGAIN dan MAHAMERU. Lagu TAKKAN ADA CINTA YANG LAIN kemudian juga kembali menjadi hits ketika dirilis ulang oleh TITI DJ di album BAHASA KALBU.

3. STILL I'M SURE WE'LL LOVE AGAIN

4. SEMBILAN HARI & LIBERTY

8. SELAMAT ULANG TAHUN

10. TAKKAN ADA CINTA YANG LAIN

Terdengar lirih bisikanmu

Di antara bayang-bayangmu

Yang dulu tersimpan dan tak mau pergi

Sekejap cinta yang terjalin

Dan menjadi sebuah cerita

Yang tak mungkin terlupa

Terukir di hati dan tak mau pergi

Cinta seperti ini lagi

Jangan biarkan aku kehilangan dirimu

Coba dengarkanlah sumpahku

(janji suci) Dari hati

Jangan dengar kata mereka

Yang tak ingin kita satu

Yakinkan aku milikmu, aku milikmu

Jalinan cinta tulus suci

Waktu kan menguji cinta kita berdua

Ketik kata kunci atau tekan ESC untuk menutup

A password will be e-mailed to you.

"Kita bangga membaca buku-buku karya manusia tetapi tidak pernah dalam hidup

kebanyakan kita untuk mengkaji walaupun sekali khatam

Karya Agung Tuhan kita dalam QuranNya"

Almarhum Syeikh Abdul Halim Mahmood,

bekas Rektor Universiti Azhar, Mesir.

Falsafah kehidupan Islam semakin terhakis dalam masyarakat Islam. Sumber ilmu Islam iaitu al Quran, al Sunnah dan akal cuba diserang daripada pelbagai penjuru.

Anak muda dan mahasiswa dihidangkan dengan banyak persoalan tentang pemikiran dan ideologi yang berkiblatkan Barat. Ini tidak termasuk dengan kebejatan sosial yang lain.

Pemikiran Barat sendiri perlu dipelajari, ditapis dan dikritik agar sesuai dengan aqidah dan akhlak Islam.

Anak muda dan mahasiswa mempunyai 4 kelebihan menurut Imam Hassan al Banna iaitu keimanan, keikhlasan, semangat dan usaha. Sebabnya, asas keimanan ialah hati yang bersih, asas usaha ialah keazaman yang membara, asas keikhlasan jiwa yang suci dan asas semangat ialah keinginan yang kuat. Anak muda dan mahasiswa adalah tonggak kepada kebangkitan Islam [Surah al Kahfi: 13].

Ubudiyyah dalam kerja bermaksud bekerja semata-mata kerana Allah dengan meletakkan setiap kerja yang dilakukan sebagai ibadah yang akan memperolehi ganjaran pahala di akhirat ’bekerja’ akan mencapai tahap ibadah apabila dapat memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarak.

Antara syarat ubudiyyah ;

1.     Niat yang ikhlas.

2.     Kelurusan aqidah.

3.     Pekerjaan yang dilakukan tidak melanggar atau bercanggah dengan hukum syarak

4.     Pelaksanaannya selaras dengan prinsip syariat dan akhlak Islam[Surah al Nahl: 89].

5.     Amalan atau kerja hendaklah dilakukan seelok-eloknya dan sebaik mungkin.

6.     Bekerja jangan sampai menganggu atau melalaikan ibadah pokok terutamanya solat.

“dan tidaklah Ku jadikan jin dan manusia itu melainkan supaya mengabdikan diri mereka kepadaKu” (Surah Adh Dhariyat:56)

Segala penyelesaian perlulah mengikut saranan al Quran dan  hadith.

Ada kalangan anak muda sosialis bertanya ke mana hala tuju selepas demonstrasi?. Sebelum menanya kami, tanya dulu dia, ke mana hala tuju sosialis selepas kehidupan ini?. Semuanya sekitar niat yang akan menentukan siapa kita dan ke mana halatuju teragung kita, syurga atau neraka di akhirat kelak. Menurut Muhammad al Ghazali, kepada apakah Nabi Muhammad SAW menyeru manusia?. Jawapannya kepada:

1. Keesaan yang mutlak

2. Alam Akhirat [Surah az Zalzalah:7-8]

3. Penyucian Jiwa yakni beriltizam dengan melakukan ibadah yang disyariat oleh Allah [Surah al An’am: 151-153].

4. Memelihara kesatuan Umat Islam [Surah al Muddatssir: 38-48]

Perkataan aqidah dari segi bahasa bermaksud satu ikatan yang mengikat sesuatu kepada sesuatu yang lain. Aqidah merupakan satu ikatan keyakinan yang mengikat diri seseorang dengan satu keyakinan dan menjadikan kehidupannya lebih terarah dan terpimpin. Aqidah  mengikat seorang  muslim untuk hidup berasaskan dasar keyakinan yang disebut iman iaitu kepercayaan.

Dasar kehidupan seorang muslim adalah dasar keimanan. Iman itu melahirkan penyerahan diri kepada Allah. Iman boleh bertambah atau berkurang. Dan ada beberapa perkara tertentu yang boleh membatalkan iman.

1.     mengingkari sifat rububiyyah atau mencelanya

2.     mengingkari atau mencela Asma’ Allah dan sifat-sifatnya

3.     mengingkari atau mencela sifat Uluhiyyah

4.     Mengingkari atau mencela Rasulullah atau kerasulannya.

Segala tindakan mahasiswa jangan sesekali membawa ke arah kemungkaran apatah lagi perkara yang boleh membatalkan keimanan. Ada sesetengah mahasiswa Islam mengkaji, mengamal dan hidup berpandukan ideologi dan pemikiran ciptaan manusia. Ada yang lebih teruk mempertuhankan dan menganggap ideologi ciptaan manusia lebih benar daripada ajaran Islam.

Kita boleh membaca, mengkaji dan diskusi tentang apa-apa perkara, cuma jangan lupakan Allah dan berhati-hati dalam ucapan dan tindakan agar tidak tersasul sampai membatalkan keimanan.

Idea Kemajuan (the idea of progress) seringkali dikaitkan dengan kepercayaan bahawa setiap perkembangan dari satu keadaan kepada suatu keadaan semestinya satu kemajuan. Ia bermula dengan keadaan tidak memuaskan kepada keadaan lebih memuaskan, telah maju pada masa lepas, sedang maju dan akan berkembang maju lebih besar pada masa depan atau akan menikmati masa depan penuh bahagia dan sempurna. Contoh, matlamat akhir kaum marxis ialah masyarakat tanpa kelas yang diwujudkan melalui proses dialektik. Dan dalam erti yang lebih mudah, ia adalah perubahan.

Dalam pentafsiran tamadun Barat, mereka menolak kehadiran agama dalam idea kemajuan mereka. Apabila negara ummat Islam terpengaruh dengan idea kemajuan Barat, mereka menjadikan idea kemajuan Barat sebagai pengukuran, wujud pengasingan cita-cita Islam dan cita-cita Barat (dualisme) serta penyebaran falsafah sekular dalam masyarakat Islam.

Oleh kerana falsafah Islam merujuk kepada arahan al Quran dan Hadith, idea kemajuan wajib mengikuti kedua-dua sumber ilmu Islam yang utama tersebut. Manusia yang berjaya adalah manusia yang bertaqwa. Menurut Muhammad Asad ‘mentaati sunnah adalah kewujudan dan kemajuan mengikut Islam’ manakala Syed Muhammad Naqiub al Attas menyatakan ‘perubahan, pembangunan dan kemajuan mengikut kacamata Islam ialah pengembalian kepada Islam yang tulen yang dianjur dan diamalkan oleh Rasulullah’.

Ibrah daripada idea kemajuan bertunjangkan Islam, gerakan mahasiswa Islam yang menggerakkan intelektualisme perlulah beringat jangan sesekali terjerumus dalam perangkap idea dan gagasan pemikiran Barat yang  meminggirkan agama Islam dan menuju ke arah atheis. Islam memerlukan syariat, bukannya Islam Amerika yang berteori, diskusi sembang kencang dan berdebat tanpa lilitan aqidah dan tanpa syariat.

Kemajuan dan pembangunan mengikut Islam bukannya berlandaskan materialistik tetapi kemajuan dan pembinaan diri insan sebagai individu berkualiti dari segi iman, taqwa dan akhlak. Daripada iman-taqwa, kemudian diikuti kemajuan dan pembangunan-pembinaan akal seterusnya kepada kemajuan dan pembangunan budaya dan material.

Kualiti Individu Seseorang Mahasiswa

Mahasiswa mesti mempunyai kualiti diri sebagai individu. Kualiti diri yang dimaksudkan ialah;

1. Mempunyai worldview Islam yang jernih dan lurus berdasarkan tauhidik

2. Akhlak berdasarkan tauladan Rasulullah SAW

3. Al Quran dan al Sunnah sebagai sumber ilmu Islam yang paling berautoriti dan menjadi panduan dan rujukan dalam setiap perkara.

4.Mencari guru berwibawa untuk memperlengkapkan diri menjadi insan berkualiti.

5. Mencipta suasana ilmu dalam diri dan persekitaran dengan membaca buku bidang sains sosial,  mewujudkan kumpulan diskusi, ziarah-perbincangan dengan ulama-sarjana, belajar bahasa asing [dikategorikan sebagai bahasa Islam, Bahasa Dakwah dan Bahasa Ilmu] dan menghadiri majlis ilmu.

Pesanan Imam Hassan al Banna

Mahasiswa memerlukan worldview dan pegangan yang Islamik [Surah al Nisa: 174-175]. Islamlah yang mencorak kehidupan manusia [Surah al Baqarah: 138] melalui perubahan worldview. Mahasiswa perlu meninggalkan medan bercakap/pidato/forum beralih ke medan bekerja yang serius dan produktif [Surah al Saf:2-4].

Islam mengiktiraf dan mengakui KUASA Rakyat. Islam mewajibkan setiap muslim memerhati tindak-tanduk kerajaan. Mereka perlu memberi NASIHAT, bantuan dan membahaskan perbelanjaan yang dilakukan oleh kerajaan. Islam mewajibkan  pemerintah mengutamakan kepentingan rakyat dengan memberi KEADILAN kepada yang berhak dan menghukum sesiapa yang bersalah. Islam mewajibkan rakyat taat setia kepada pemerintah selagi pemerintah berada di jalan yang betul. Rakyat perlu memastikan pemerintah berada dalam batas undang-undang dan mengembalikannya ke landasan yang benar [Surah al Maidah: 48-50].

Imam Hassan al Banna tidak bersetuju dengan amalan politik kepartian. Amalan politik kepartian menjerumuskan negara ke arah perbalahan dan konflik sesama sendiri atau secara dalaman.

Di kampus, seseorang mahasiswa perlu mengetahui dan mengutamakan tugas asasi mereka sebagai penuntut ilmu. Ketinggian ilmu melahirkan kepakaran yang bakal membantu umat Islam dan negara pada masa hadapan. Terdapat tiga elemen penting semasa berada di universiti iaitu [1] pengalaman dalam organisasi dan kepimpinan, [2] membina jaringan persahabatan dan pengaruh dan [3] meningkatkan kemahiran komunikasi. Tiga perkara yang dilakukan semestinya tidak melampaui batas kita sebagai penuntut ilmu. Jangan sesekali mengabaikan tugas asasi kita.

Seseorang mahasiswa boleh menyertai politik tetapi bukan politik kepartian walaupun dilatih atau ditarbiah oleh parti politik. Seseorang mahasiswa boleh menyertai politik kampus. Seseorang mahasiswa boleh menyertai politik negara atas konteks kebersamaan dalam sesuatu isu bukannya menjadi orang suruhan kepada parti politik [Surah al Qasas: 55]. Politik menurut Imam Hassan al banna merujuk kepada ertikata politik yang mutlak iaitu mengambil berat soal dalaman dan luaran ummah tanpa terikat dengan mana-mana parti.

Seseorang mahasiswa yang terlibat dalam politik kepartian atau politik negara secara terbuka boleh membuka ruang kepada tindakan disiplin, tahanan polis atau kes mahkamah bakal menganggu tugas asasi sebagai mahasiswa. Mahasiswa sebagai insan terpelajar perlu mengelak menjadi HERO Jadian untuk kepentingan politik pihak tertentu.

Kita tidak boleh mengimbau zaman Anwar Ibrahim, lagenda gerakan mahasiswa Malaysia. Pendekatan seharusnya berbeza mengikut zaman. Pada zaman, tak berbaloi kamu menjadi HERO.

Intelekualisme Mengakari Gerakan Mahasiswa?

‘Saya tidak risau dengan anak muda berusia 30 tahun ke bawah, sememangnya mereka mempunyai semangat, tenaga, idea dan kedegilan yang mereka ada untuk berusaha mencari identiti, spritual, pelajaran, pengalaman dan membaca buku sebanyak mungkin. Usia 30 hingga 35 tahun, mereka memantapkan pilihan pegangan mereka dan usia 40 tahun, pegangan telah menjadi darah dagingnya’- Duan Lias

Menurut Sheikh Syakib Arsalan, antara faktor ketertinggalan umat Islam ialah kebodohan dan jumlah ilmu pengetahuan yang mereka ada.  Adakah mahasiswa yanng kononnya terpelajar mempunyai kedua-dua faktor berkenaan?. Justeru, para mahasiswa perlu menjalani proses pembinaan intelektualisme semasa alam kampus.

Raja Ahmad Aminullah pernah menceritakan dalam bukunya tentang pengembaraan beliau ke Mexico. Beliau melihat penduduk Mexico mengupayakan dunia ilmu mereka melalui wacana hatta di kedai buku mahupun galeri seni meskipun penduduk miskin adalah majoriti rakyat Mexico.  Mereka merakyatkan ilmu untuk rakyat bawahan.

Wacana, baca buku, diskusi dan menulis, itu semua boleh menyemarakkan intelektualisme. Menurut kamus dewan, intelektualisme ialah pengabdian kepada penggunaan intelek atau daya fikir. Manakala satu lagi maksud ialah  doktrin yang menekankan bahawa pengetahuan terhasil dengan penaakulan tulen.

Di universiti, mahasiswa adalah anak muda yang merdeka bebas daripada pengawasan ibubapa. Mereka bertindak mengikut akal dan hati nurani sendiri. Risiko dan tanggungjawab atas diri mereka sendiri. Kecenderungan ini membuka ruang mencari indentiti tersendiri melalui intelektualisme.

Apa yang sangat penting dengan intelektualisme dalam gerakan mahasiswa?.  Peranan penting intelektualisme dalam gerakan mahasiswa memberi panduan dalam perjuangan mereka. Mahasiswa yang mempunyai intelektualisme harus menjelaskan masalah kepada masyarakat  dan cuba mencari penyelesaian masalah dan mengemukakan alternatif dalam usaha mengatasi masalah rakyat dan negara. Jika mereka berjaya menghasilkan idea atau menyelesaikan masalah, kejayaan itu perlu disebar luas kepada masyarakat.

Dalam pembinaan intelektualisme gerakan mahasiswa, paling penting ialah membaca, mengkaji, berbincang dan menulis. Tanpa budaya membaca, gerakan mahasiswa tidak akan berjaya membina intelektualisme mereka. Budaya membaca bukannya membaca bahan picisan tetapi bahan ilmiah. Pembacaan haruslah merentasi ideologi dan aliran pemikiran. Kerencaman pemikiran yang menghasilkan keraguan telah menjadi kecanduan wacana-diskusi memerlukan kita mencari penawar untuk menghilang ketagihan atau kecanduan tersebut dengan worldview Islam.

Intelektualisme juga dapat dibina dengan aktiviti bersama pensyarah mereka. Mereka boleh ziarah dan bersoal jawab dengan para pensyarah. Dalam perbincangan dengan para pensyarah, mahasiswa boleh bertanya dan berdialog tentang bahan bacaan yang mereka baca dan kaji. Dengan itu para mahasiswa boleh mengembangkan lagi pemikiran mereka.

Mereka juga perlu aktif dalam kumpulan perbincangan berbentuk forum dan diskusi buku. Mereka juga menubuhkan kumpulan sendiri untuk meningkatkan kefahaman mereka terhadap bahan yang dibaca. Kumpulan ini mengadakan perlu mengadakan majlis ilmu untuk berkongsi hasil dapatan.

Dengan adanya intelektualisme, barulah perjuangan mahasiswa dilakukan dengan kefahaman bukannya emosi. Melalui kefahaman idea-idea ini, gerakan mahasiswa  boleh bangkit memperjuangkan isu yang difahami oleh mereka.

Pimpinan mahasiswa boleh memasuki kursus kepimpinan dan pemikiran seumpama yang dianjurkan oleh Sekolah Politik [IKD], Sekolah Demokrasi [DAP]dan Wacana Pandangan Alam Islam atau Worldview of Islam Series [WISE- dianjur oleh Himpunan Keilmuan Muslim-HAKIM].

Kita memerlukan pengalaman yang pelbagai dalam intelektualisme untuk menambahkan pengetahuan kita dalam sesuatu perkara. Dan paling penting kita memerlukan Pandangan Alam Islam yang jernih dalam mendepani serangan pemikiran dari pelbagai penjuru alam. Sebagai asas Pandangan Alam Islam, buku di bawah boleh dijadikan asas kelurusan dan kejernihan pemikiran kita:

1. Islam dan Sekularisme karya Syed Muhammad Naquib al Attas

2.Prolegomena to the Metaphysics of Islam karya Syed Muhammad Naquib al Attas.

3. Himpunan Risalah Imam Hassan al Banna.

4. Fiqhud Da’wah karya Muhammad Natsir.

Untuk meneliti pemikiran Syed Muhammad Naquib al Attas, buku Falsafah dan Amalan Pendidikan Syed Muhammad Naquib al Attas tulisan Wan Mohd Nor Wan Daud dan buku Risalah Untuk Kaum Muslimin tulisan Syed Muhammad Naquib al Attas sendiri boleh dijadikan permudah-cara dalam menghadami pemikiran beliau. Pada zaman ini, umat Islam kurang tiga perkara;

1. Pemimpin yang boleh menyatukan umat Islam.

2. Sarjana yang memahami pemikiran dan ketamadunan Barat dan Islam.

3. Pendebat merangkap sarjana perbandingan agama sebagai Dr Zakir Karim Naik.

Gerakan mahasiswa seharusnya  bersedia dan berusaha untuk mengasuh anggotanya supaya melahirkan pemimpin-sarjana berdasarkan ketiga-tiga perkara di atas.

Worldview Islam yang lurus dan jernih adalah kunci intelektualisme gerakan mahasiswa yang Islamik.

Pengaruh Organisasi Luar Melalui Pengkaderan.

Organisasi luar yang saya maksudkan ini adalah organisasi politik atau badan bukan kerajaan (NGO). Organisasi yang mengadakan latihan dan program pengkaderan.

Sistem pengkaderan yang menghasilkan  ramai mahasiswa mentaati organisasi luar bukannya ketaatan kepada Islam. Oleh sebab itu, ada sesetengah kelompok  mahasiswa  mengadakan protes terhadap sistem pengkaderan tersebut dengan mengelak atau memutuskan hubungan dengan parti politik atau NGO terbabit. Ini berlaku apabila sistem pengkaderan ini dianggap menjadi alat indoktrinisasi terhadap para mahasiswa oleh parti atau NGO secara melampau-paksaan.

Ada kelompok mahasiswa ingin ‘indiependen’ bukannya wakil [cawangan?] sesebuah parti atau NGO di kampus. Kelompok mahasiswa bukannya hamba atau orang suruhan parti di luar kampus. Mereka mempunyai jiwa merdeka dan mahu kebebasan bukannya dikongkong dan mengakuri arahan pihak luar.

Pada hemat saya, gerakan mahasiswa yang mempunyai hubungan dengan pihak luar bukanlah satu ‘dosa’ besar atau perkara yang haram. Kita bebas tetapi berpihak. Saya suka pandangan Hasbie Muda [anggota AMANAH], “saya fikir tiada masalah jika persatuan-persatuan tersebut mempunyai hubungan dengan pertubuhan luar tetapi mereka perlu diberi kebebasan agar tidak terikat dengan sebarang arahan atau peraturan yang bersifat mengekang. Biarlah hubungan kumpulan tersebut dengan pertubuhan induknya sebagai perhubungan rakan kongsi dan bukannya hubungan antara pemberi arahan dan pelaksana arahan.” Menurut Nazree Yunus pula, mantan Presiden PMIUM dan Pengerusi GERAK [anggota PKR] “Realitinya Gerakan Mahasiswa dan Gerakan Anak Muda akan berpihak kepada perjuangan Kebenaran & Keadilan”

Penulis pernah mendengar cerita seseorang tentang  sebuah gerakan mahasiswa Islam [GMI] di negara ini melanggar arahan Tuan Guru Haron Taib, Ketua Dewan Ulama PAS agar demonstrasi tidak dilakukan dalam kampus. Sahabat penulis itu mendakwa GMI itu telah memutuskan hubungan Dewan Ulama PAS dan Jabatan Pembangunan Mahasiswa Dewan Pemuda PAS.

Contoh lain, PMUM mempunyai hubungan baik dengan Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM) ranting Pantai. Menariknya, Syed Hamid mantan pimpinan Kelab Sosialis Universiti Malaya telah aktif dalam PSRM ranting Pantai. Kesatuan Aksi Mahasiswa Muslim Indonesia (KAMMI) merupakan ‘sayap mahasiswa’ Partai Keadilan Sejahtera (PKS), bahkan ramai kader  KAMMI yang mengasaskan PKS. Jamaat Islami di Pakistan dan Bangladesh mempunyai sayap politik kampus mereka, Chatra Shibir.

Sebenarnya, pengaruh luar juga menjadi salah satu sebab pihak penguasa dan HEP mengongkong gerakan mahasiswa. Pihak penguasa dan HEP mendakwa gerakan mahasiswa dipengaruhi oleh pembangkang.

Pada hemat penulis, realitinya memang gerakan mahasiswa menjalinkan hubungan dengan pihak luar. Statusnya sahaja yang membezakan mereka sama ada cawangan atau rakan kongsi. Penulis juga berpendapat bahawa hubungan dengan pihak luar bergantung kepada keperluan zaman dan atas kebaikan bersama untuk kesejahteraan rakyat-negara.

Orientasi Isu Mahasiswa ke Orientasi Isu Rakyat

Gerakan mahasiswa mempunyai tanggungjwab terhadap rakyat terpinggir dan tertindas. Dalam menangani isu ini, penulis melihat kebajikan masyarakat mesti dijaga dan dibela oleh gerakan mahasiswa.

Ada juga mahasiswa mendekati isu-isu rakyat atas nama ideologi pegangan mereka. Ada kalangan mahasiswa ini dari kelompok sosialis dan anarkis. Ada yang bertindak melakukan aktiviti kebajikan seperti Buku Jalanan, Dapur Jalanan dan Sekolah Jalanan.

Gerakan mahasiswa mahu pihak penguasa dan pihak berkenaan memudah cara dalam mendepani isu rakyat tanpa penindasan dan bersifat pro rakyat. Seorang pemimpin mahasiswa menulis, isu mahasiswa meliputi hanya 10%, manakala isu rakyat meliputi 90%. Justeru, gerakan mahasiswa perlu bijak memilih isu dan perlu melakukan pengkajian terlebih dahulu. Perjuangan isu mahasiswa kurang sokongan kerana majoriti mahasiswa bukan hardcore GMI adalah pasif dan menjaga periuk nasi mereka. Jadi perjuangan mereka akan kelihatan hambar dan tidak berjaya mempengaruhi massa kampus dan memburukkan reputasi gerakan mahasiswa di mata rakyat.

Jika mahasiswa berjuang dengan menggunakan pendekatan orientasi isu rakyat terutamanya isu orang muda seperti isu PTPTN, isu tanah, isu kos hidup, minyak dan rasuah, perjuangan mahasiswa akan mendapat simpatis daripada rakyat. Ini akan memarakkan lagi perjuangan mahasiswa untuk kebaikan rakyat. Contoh, kita melihat perjuangan mahasiswa Universiti Trisakti pada tahun 1998, pemimpin mahasiswa memperjuangkan isu rakyat dimana ekonomi Indonesia terus merosot ketika itu. Begitu juga demonstrasi Baling, ia berlaku disebabkan petani mengalami kemerosotan harga getah yang memiskinkan mereka yang tersedia miskin.

Untuk berjaya dalam perjuangan mahasiswa, pemimpin mahasiswa memerlukan  kebijaksanaan memanipulasi isu rakyat dan berkebolehan membuat keputusan semerta (sewajibnya dengan doa, solat istikharah dan tawakal). Pemimpin gerakan mahasiswa perlu memainkan peranan penting agar gerakan mahasiswa memenuhi asiprasi rakyat bukan sahaja dalam lingkungan mahasiswa sahaja.

Radikalisme Anak Muda.

Pengolakkan dan konflik sekitar anak muda akan mempengaruhi mereka untuk bertindak lebih radikal. Keradikalan ini bermula sudah lama dan sejak zaman berzaman. Pada zaman Kesultanan Melayu Melaka, faham ‘jebat” yang sering bertentangan dengan faham ‘Tuah’. Ia diteruskan lagi dengan perseteruan antara kaum muda dengan tua, dan kewujudan Kesatuan Melayu Muda, Angkatan Pemuda Insaf dan lain-lain.

Menurut kamus Dewan, radikalisme ialah satu fahaman (kepercayaan) yang radikal dalam politik atau fahaman yang mahu perubahan mendadak dalam arena politik dan sosial. Revolusioner adalah orang yang menyokong revolusi. Ungkapan Revolusioner dan radikal dilihat keras ekoran menerima konsep radikal daripada sarjana Barat.

Kerajaan seringkali berpandangan negatif terhadap kehadiran student power di negara ini dengan tuduhan militan, revolusioner dan mengucar-kacir masyarakat. Sikap revolusioner perlu bagi membangunkan sebuah negara yang adil dan maju. Shahnon Ahmad mendefinisi sikap revolusioner; ‘Revolusioner adalah bersuara keras dan bertindak keras meruntuh dan menghancur sesuatu itu disertakan pula dengan daya cipta untuk membina yang baru sebagai ganti yang lapuk yang diruntuh dan dirubah’.

Mahasiswa sebagai golongan intelektual perlu bersikap pemberani yang berlandaskan ilmu dan pengalaman yang dijernihkan oleh kebenaran yang diyakini bukannya bersikap surealis; bersuara kuat untuk meruntuh dan menghancur tanpa penciptaan dan pembinaan semula. Seorang revolusioner mengharapkan jiwa tertekan kerana dengan jiwa itulah dia akan bangun untuk mengantikan penindas-penindas.

Sikap radikal, revolusioner dan militan mahasiswa tidak perlu dibimbangi. Tun Abdul Razak, mantan Perdana Menteri Malaysia yang kedua pernah berkata; “Jikalau kita tinjau belakang semasa kita masih menuntut, tentulah kita dapat melihat perkara itu dari sudut yang betul”.

Kebangunan sesuatu bangsa akan dicerakin oleh mahasiswa yang sedar akan tanggungjawab mereka dalam masyarakat dan negara kerana hidup mereka biar berjasa.

Pendekatan kekerasan yang dimaknakan disini ialah pendekatan demonstrasi. Kebiasaannya demonstrasi dimulai dengan ceramah dan nyanyian semangat serta slogan-slogan. Semasa era 1970an, demonstrasi dimulakan selepas pidato di sudut pidato.

Masalah yang timbul ialah apabila pihak berkuasa memprovokasi pihak mahasiswa sehingga mahasiswa bertindak spontan menggunakan kekerasan.

Kejadian demonstrasi perlu dikaji dari segi personaliti dan psikologi para mahasiswa. Semangat, emosi dan keyakinan diri daripada jiwa memberontak menghasilkan tindakan yang keras. Fikir sebelum bertindak dan jangan menjadikan sahabat mahasiswa lain sebagai kambing hitam dikala pimpinan utama mahasiswa terselamat daripada dikenakan tindakan. Akhirnya, kebanyakan daripada mereka setelah dewasa mengetawakan sifat mereka semasa muda.

Gerakan mahasiswa adalah salah satu cabang  gerakan anak muda. Kelompok anak muda memainkan peranan sebagai kumpulan pendesak atau kelompok anti establishment. Kelompok pendesak ini bukannya sahaja menentang HEP dan kerajaan tetapi turut bertembung dengan kelompok pro establisment sehingga menimbulkan konflik.

Aktor Politik Mahasiswa

Gerakan mahasiswa sangat bergantung kepada aktor-aktor mereka. Watak dan falsafah perjuangan aktor adalah tunjang kepada aktivisme gerakan mahasiswa. Cuma persoalan yang timbul, adakah tindakan aktor politik mahasiswa berdasarkan kepentingan diri, ideologi atau perjuangan mahasiswa/rakyat?.

Mari kita lihat perubahan pendekatan PBMUM setelah dipimpin oleh aktor yang berlain. Kemenangan Mahadzir khir dalam perebutan tampuk Presiden PBMUM mengubah pendekatan PBMUM daripada pendekatan radikal kepada pendekatan sederhana. Perubahan PBMUM zaman Awang Had Salleh lebih kepada sastera, Sanusi Osman kepada komitmen politik, zaman Anwar dan Nordin Razak ialah zaman radikal.  Pada era 1998 hingga 2014, gerakan mahasiswa mengalami perubahan ketara dari segi pendekatan faktor Anwar memainkan gerakan besar kepada penyatuan mahasiswa Nasionalis-Islamis dengan Mahasiswa pro PAS.

Kehebatan aktor politik mahasiswa mencakupi keberanian, kemampuan kewangan, jaringan pengaruh, kepetahan berpidato, kegeniusan dan penampilan beragama mereka. Beza dua orang aktor politik mahasiswa terletak pada keberanian mereka dalam menangani sesuatu isu. Jika pemimpin mahasiswa tidak berani, perjuangan mereka akan kelihatan hambar di mata masyarakat dan politikus.

Aktor politik mahasiswa perlu berhati-hati agar tidak menjadi kuda tunggangan pihak tertentu yang mempunyai kepentingan politik. Aktor politik mahasiswa jangan sesekali percaya dengan janji politikus. Aktor politik mahasiswa juga perlu berhati-hati dengan teman seperjuangan atau senior yang mementori kerana mereka juga mempunyai kepentingan politik. Tidak padan kita naik turun mahkamah sehingga selepas alam kampus dikala senior yang mementori kita sudah menjadi PTD dan politikus terus menang dalam pilihanraya.

Ideologi berkaitan dengan politik. Ideologi mengerakkan politik kemahasiswaan dalam sesuatu isu. Persoalan politik mahasiswa dinukilkan oleh Raja Azlan, Pro Canselor Universiti Pulau Pinang. Menurutnya, mahasiswa harus bertanggungjawab terhadap masyarakat dan perlu melakukan sesuatu untuk rakyat. Oleh itu, gerakan mahasiswa haruslah menggunakan tenaga-idea mereka bagi mendepani permasalahan masyarakat dan negara.

Kerajaan seharusnya memberi kelonggaran dalam politik. Khoo Kay Kim mencadangkan agar kerajaan hanya mengawal gerakan mahasiswa bukannya menghalang penglibatan mahasiswa dalam gelanggang politik kerana mahasiswa adalah sebahagian daripada masyarakat yang mempunyai hak mengundi. Tekanan yang diberikan oleh kerajaan menaikkan semangat mahasiswa bangkit melawan kerajaan yang mencabar hak mereka. Mereka mahu mengekalkan image the student dan sebarang gelombang yang menganggu perjuangan mereka akan ditentang.

Sebelum kita berbahas tentang ideologi, marilah kita melihat latarbelakang watak aktor pimpinan mahasiswa. Latarbelakang keluarga, buku dibaca, sekolah dah jurusan diambil sangat mempengaruhi panduan ideologi seseorang. Jurusan seseorang pimpinan mahasiswa dalam PBMUM sebelum tahun 1972 sangat mempengaruhi perjuangan PBMUM. Sebelum tahun 1972, Mahadzir Khir dan Ismail Daud sahaja daripada bidang lain iaitu sejarah, semua Presiden PBMUM datang daripada jurusan pengajian Melayu. Begitu juga dalam PMIUM, selepas era kebangkitan mahasiswa pro PAS, jarang sekali PMIUM dipegang oleh bukan kalangan mahasiswa daripada Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya. Sebab itu semangat pejuangan Islam berbeza kerana Presiden PMIUM sangat dekat dengan perjuangan Islam.

Kampus sendiri mempunyai kepelbagaian pemikiran dalam kalangan warga varsiti terutamanya para mahasiswa dan para pensyarah. Ledakan ubudiyyah dan pencernaan ideologi telah berlaku dalam kampus sehingga mencetuskan pertembungan fikrah sesama mahasiswa yang berada dalam proses  pembentukkan identiti diri.

Mahasiswa sendiri telah memilih aliran fikiran yang mereka idamkan. Ada yang hanyut dengan hedonisme, Marxisme, Sosialisime, Liberalism dan faham Islam.

Secara mudahnya, ideologi bermaksud suatu ilmu yang mengkaji  sesuatu idea atau pemikiran. Di bawah ada beberapa definisi tentang ideologi;

1.        Menuruf Prof Rahman Shaari, ideologi  dalam politik ialah idea, pemikiran atau pegangan yang dapat mempengaruhi pengikut untuk berada dalam prosedur tertentu. Manakala, perbedaan antara pejuang ideologi politik dengan pejuang politik sosial ialah pejuang ideologi sosial tidak menghendaki orang lain mengundi kumpulannya.

2.        Menurut Frans Magnis Suseno,  ideologi dimaksud sebagai keseluruhan sistem berfikir, nilai-nilai dan sikap dasar rohaniah sebuah gerakan, kelompok sosial atau individu.

3.        Menurut Taqiyuddin An-Nabhani, ideologi(Mabda’) adalah suatu aqidah aqliyah yang melahirkan peraturan. Aqidah yang dimaksudkan adalah suatu idea dasar yang menyeluruh mengenai alam semesta, manusia, dan kehidupan.

Dalam gerakan mahasiswa, ideologi adalah sumber pegangan dalam membentuk corak berfikir dan cara bertindak para mahasiswa.  Menurut Altbach, perjuangan mahasiswa berasaskan ideologi politik tertentu. Antara ideologi yang berpengaruh dalam gerakan mahasiswa di Malaysia ialah sosialisme, nasionalisme  dan ‘faham Islam’. Pertembungan antara ideologi menyumbang kepada pembentukan pemikiran mahasiswa bahkan mencetuskan kehangatan pertembungan politik dalam politik kampus.

Jemaah Islam Kampus [JIK] dan Kuasa Ketiga

Politik negara mempengaruhi politik kampus. Politik dalaman gerakan Islam akan mempengaruhi politik dalaman gerakan mahasiswa Islam (GMI) atau Jemaah Islam Kampus (JIK). Ada JIK mempunyai hubungan sebagai rakan kongsi, rakan kebersamaan dalam sesuatu isu dan ‘cawangan’ gerakan Islam di luar kampus. Status hubungan JIK dengan gerakan Islam di luar kampus mempengaruhi perjalanan organisasi JIK.

Dalam JIK, ada pertembungan dalaman antara dua kelompok yang berbeza aliran. Kemenangan kelompok yang bertembung banyak memberi impak kepada perjalan JIK dan entiti-entiti yang dikuasai oleh JIK seperti PMI. JIK bukan hanya dikuasai oleh kelompok yang menang tetapi pengaruh senior-senior terdahulu juga masih menebal dalam JIK sehingga mencetuskan pengeseran dalaman disamping hubungan tidak baik dengan gerakan Islam di luar dan gerakan mahasiswa Islam induk peringkat kebangsaan.

Sewajarnya, generasi semasa yang menguasai JIK perlu bersikap neutral dan tidak memihak kepada para senior mereka yang sudah tentu mahu mempengaruhi JIK. Pada masa yang sama, mereka telah menyertai parti-parti tertentu yang mahu menjadikan JIK sebagai kuda tunggangan mereka. Justeru, JIK perlu menegaskan bahawa senior mereka boleh menasihati tetapi jangan sesekali cuba membawa kepentingan parti politik mereka ke dalam JIK.

JIK kena profesional dalam hubungan dengan gerakan mahasiswa Islam peringkat kebangsaan dan gerakan Islam. Walaupun ada JIK mengisytiharkan diri mereka bebas daripada pengaruh mana-mana pihak, JIK masih perlu bersama dalam isu yang memerlukan kebersamaan terutamanya isu rakyat dan negara. Kebersamaan dalam isu tidak semestinya menjadi ‘cawangan’ gerakan Islam.

1. Persahabatan, budi pertolongan, pengaulan dan kekerapan bersama dalam perjuangan jangan sesekali melunturkan aqidah perjuangan kamu dan mempengaruhi prinsip dan pendirian kita dalam perjuangan.

2. Jangan sesekali mencampur-adukkan pemikiran Islam dengan pemikiran Barat. Permulaan untuk terherot daripada Islam apabila hujah-dalil kita banyak dicampur-aduk dengan pemikiran Barat atau asing sehingga akhirnya, hujah-dalil didominasi oleh hujah-dalil pemikiran Barat dan asing bukan lagi dalil-hujah Islam. Hujah-dalil pemikiran manusia mengatasi hujah-dalil wahyu.

3.Jangan sesekali mencampur-adukkan perjuangan Islami dengan puak Sekularisme-Pluralisme-Pluralisme (SEPILIS). Kebersamaan dalam tahaluf hanya bersifat longgar bukannya melanggar prinsip Islam. Kita telah melihat bagaimana sesetengah pimpinan gerakan Islam tertentu yang menyertai pertubuhan beraliran SEPILIS tenggelam dek pimpinan SEPILIS.

4. Penyertaan dalam diskusi, forum, kursus dan latihan serta pembacaan buku aliran SEPILIS tidak bermakna kalian menjadi SEPILIS tetapi berpeluang menjadi SEPILIS sebagaimana tokoh Islam yang hebat, Nucholish Madjid yang terjerumus ke lubang SEPILIS. Jangan termakan dengan kebaikan mereka tetapi lihatlah aqidah mereka bercelaru menolak Islam. Kuat iman dan luruskan worldview dalam mendalami aliran SEPILIS dan berdoa agar hidayah bersamamu.

5. Tidak bersetuju bukan menandakan putus persahabatan atau bermusuh. Tidak bersetuju kerana prinsip dan pendirian dalam perjuangan.

6. Keputusan politik kebanyakannya ijtihad. Jika ada dalil bersumberkan wahyu, kita boleh menilai untuk mengikuti ijtihad tersebut. Dalam politik, pertama Dasar Politik berdasarkan Perlembagaan, kedua, pendekatan digunakan dan ketiga, ketokohan. Ketokohan sentiasa membuatkan kita tertipu kerana banyak ucapan tidak diamalkan dan tidak dilaksanakan, banyak ucapan indah daripada rupa, ramai berucap hatinya berbolak-balik iman dan pendirian mereka, dan ramai yang berucap tiada kualiti kerja. Berjuang berdasarkan dasar bukannya tokoh.

7. Untuk selamat dalam politik. Jadikan perundangan Islam dan negara Islam sebagai KPI semasa mahu memilih sesebuah gerakan Islam. Mana-mana tokoh Islam atau gerakan berbau Islam yang menolak atau beralasan untuk melambatkan hudud atau negara Islam, tolaklah politik mereka walaupun pendapat tersebut datang daripada ulama besar.

8. Bahaya pragmatik yang berakar kepada matlamat menghalalkan cara dan mahukan populariti. Jika mereka bercakap, mereka bercakap berdasarkan kesesuaian audien walaupun ia bersifat tidak benar dan mahu memuaskan hati penonton. Pendirian mereka tidak tetap dan berubah demi kemenangan dan kepentingan diri. Tiada dalil wahyu kecuali kemahuan nafsu mereka. Jika di Kelantan, hujah mereka berdasarkan ayat-ayat al Quran, jika di Kuala Lumpur, hujah mereka berdasarkan kalimat Shakespeare. Mereka bersifat dualisme dalam satu isu. Lihat Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Tuan Guru Abdul Hadi Awang, mereka memperkenalkan Islam dengan dalil wahyu dimana-mana tempat dan waktu, dan rujukan juga wahyu. Tidak salah menggunakan hujah para pemikir Barat atau Timur tetapi jangan sampai dalil wahyu dengan pendapat para pemikir hanya setaraf atau lebih malang hujah pemikir tersebut mendominasi daripada dalil wahyu.

9. Mahasiswa mesti kritikal terhadap sumber ilmu dari segi kebenaran. Jangan sesekali mudah menerima ilmu atau maklumat dapat rujukan sumbernya. Jangan mudah menerima pemikiran Barat tanpa mengkritiknya.

Mahasiswa mesti istiqamah dengan gagasan Islam. Mahasiswa kena betulkan worldview Islam mereka. Jangan sesekali terpengaruh dan berjuang untuk SEPILIS. Politik kepartian bukanlah segalanya.

Kita lihat orang politik, hari ini musuh dan esok kawan. Jangan sesekali terpengaruh dengan pujukan dan janji orang politik, jika tidak kamu akan kecewa.

Senior kamu bukan segalanya. Tokoh politik yang kamu gauli dan mendekati bukan segalanya. Pengaulan dan hubungan rapat dengan tokoh atau pemimpin tertentu bukan segalanya.

Segalanya bergantung kepada kebenaran ilmu, adab seseorang dan istiqamah dalam perjuangan.

‘Zaman muda, zaman melawan. Lawan jangan sampai hilang keimanan’

Penyalahgunaan narkotika dan obat-obatan terlarang di kalangan generasi muda kian meningkat. Maraknya penyimpangan perilaku generasi muda dapat membahayakan keberlangsungan hidup bangsa ini di kemudian hari. Generasi muda semakin hari semakin rapuh di grogoti zat-zat adiktif penghancur syaraf yang menyebabkan generasi pemuda tidak dapat berpikir jernih. Sehingga, generasi penerus bangsa yang berkualitas akan digrogoti oleh narkoba. Bahaya narkoba selalu mengincar generasi penerus bangsa kapan saja.

Masa remaja merupakan fase perkembangan antara masa anak-anak dan masa dewasa. Perkembangan seseorang dalam masa anak-anak dan remaja akan membentuk perkembangan diri orang tersebut di masa dewasa. Oleh karena itu, apabila masa anak-anak dan remaja rusak karena narkoba, maka masa depan mereka akan hancur. Pada masa remaja, justru keinginan untuk mencoba-coba dan mengikuti tren dan gaya hidup, serta bersenangsenang sangat besar sekali. Walaupun semua kecenderungan itu wajar, tetapi hal itu bisa memudahkan remaja untuk menyalahgunakan narkoba.

Jumlah pengguna narkoba di Indonesia selalu meningkat setiap tahun. Korban narkoba bukan lagi dominan orang berduit atau artis, tetapi sudah menjangkau hampir seluruh lapisan masyarakat. Anak-anak usia sekolah antara 14-18 tahun merupakan usia rawan mencicipi narkoba. Masa remaja merupakan masa rawan terhadap pengaruh narkoba dan terjerumus dalam pergaulan yang salah.

Bahaya narkoba juga bisa menularkan HIV / AIDS di kalangan remaja. Hal ini dapat terjadi akibat pemakaian narkoba melalui jarum suntik secara bergantian. Bangsa Indonesia akan kehilangan remaja yang sangat banyak akibat penyalahgunaan narkoba dan merebaknya HIV/AIDS. Kehilangan remaja merupakan kehilangan sumber daya manusia bagi bangsa ini.Salah satu bahaya utama yang ditimbulkan oleh narkoba adalah kerusakan fisik dan mental pada individu pengguna narkoba, seperti kokain, heroin, metamfetamin, dan obat-obatan terlarang lainnya.Narkoba juga dapat menyebabkan gangguan kesehatan yang serius, termasuk kerusakan organ, kerusakan sistem saraf, gangguan mental, dan kematian akibat overdosis. Individu yang terjerumus ke dalam penyalahgunaan narkoba seringkali menghadapi penurunan kualitas hidup, kesulitan dalam menjaga hubungan sosial, serta kesulitan dalam menyelesaikan pendidikan atau mempertahankan pekerjaan. Ini berarti bahwa sumber daya manusia yang berharga bagi kewarganegaraan suatu negara dapat terbuang sia-sia.

Selain dampak negatif pada individu, narkoba juga memiliki efek merusak pada keluarga dan komunitas. Ketergantungan narkoba dapat memecah belah hubungan keluarga, menyebabkan konflik, kekerasan dalam rumah tangga, dan terpisahnya anak-anak dari orang tua mereka. Komunitas yang terjangkit oleh peredaran narkoba sering menghadapi tingkat kejahatan yang tinggi, seperti pencurian, perampokan, dan perdagangan manusia, karena pengguna narkoba seringkali membutuhkan uang untuk membiayai kecanduan mereka. Ini menciptakan lingkungan yang tidak aman dan tidak stabil bagi warga negara.

Disisi lain,kejahatan narkoba semakin berkembang dengan berbagai sistem pengedaran yang canggih, terorganisir, dan sistematik. Sehingga usaha pemerintah saja tidak cukup untuk menanggulangi masalah yang sangat serius tersebut. Berbicara mengenai narkoba, tidak hanya berarti membicarakan perilaku menyimpang atau pelanggaran hukum. Melainkan berbicara mengenai kejahatan luar biasa yang dapat merusak tatanan kehidupan berbangsa dan bernegara. Sehingga untuk membendung derasnya arus narkoba tersebut, semua pihak baik pemerintah, penegak hukum, serta masyarakat harus ikut andil mengerahkan segala upaya demi mewujudkan Indonesia bebas narkoba.

Mendorong generasi muda yang bebas dari narkoba juga perlu dilakukam bagi generasi muda dengan terlibat dalam aktivitas yang positif, seperti olahraga, seni, musik, atau kegiatan sukarela, dapat membantu mereka mengalihkan minat dan energi mereka ke hal-hal yang membangun. Hal ini juga dapat memberikan mereka kesempatan untuk merasakan kepuasan dan keberhasilan tanpa menggunakan narkoba.

Keluarga dan lingkungan juga dapat memainkan peran yang sangat penting dalam mencegah penggunaan narkoba pada generasi muda. Memberikan dukungan emosional, komunikasi terbuka, dan ikatan yang kuat antara orang tua dan anak sangat penting. Selain itu, menciptakan lingkungan sosial yang mendukung dan mempromosikan gaya hidup yang sehat juga dapat membantu melindungi generasi muda dari pengaruh negatif narkoba.

Meskipun upaya pencegahan adalah langkah yang sangat penting, namun penting juga untuk menyediakan akses yang memadai ke layanan rehabilitasi dan pemulihan bagi mereka yang sudah terjerat dalam penggunaan narkoba. Menyediakan layanan konseling, dukungan medis, dan program rehabilitasi yang efektif dapat membantu generasi muda yang ingin keluar dari perangkap narkoba.

Baca konten-konten menarik Kompasiana langsung dari smartphone kamu. Follow channel WhatsApp Kompasiana sekarang di sini: https://whatsapp.com/channel/0029VaYjYaL4Spk7WflFYJ2H

Lihat Ilmu Sosbud Selengkapnya

Maya Hari sedang menanam buah melon dan kembang kol. Ia juga menanam cabe, terong dan pisang di teras apartemennya. Di sini, di lantai 31, orang bisa melihat bagaimana Singapura di masa depan.

Maya Hari yang profesi aslinya adalah manajer, sudah beberapa langkah lebih maju dibanding penduduk Singapura lainnya. Pemerintah Singapura bercita-cita untuk membuat negara kota dengan teknologi canggih itu menjadi negara penuh petak perkebunan.

Maya Hari yang punya hobi bercocoktanam melontarkan pendapatnya tentang apa yang diperlukan agar program ambisius itu berhasil. "Semua orang harus berusaha merangkul lebih banyak teknologi dan metode modern pengembangan tanaman", katanya.

Ditambah dengan upaya menggerakkan seluruh negara dan semua orang untuk menanam lebih banyak lagi. "Menanam di balkon saja, tidak akan mendatangkan hasil maksimal. Tapi itu jadi awalnya.” Demikian ungkap Maya Hari.

Singapura menjadi negara pertanian? Itu susah untuk dibayangkan. Selama beberapa dekade, negara itu jadi pusat keuangan dan ekonomi, dan memiliki semakin banyak pencakar langit.

Walaupun banyak penghijauan, pertanian tampak seperti sesuatu dari masa lalu. Tapi sekarang Singapura ingin mengurangi ketergantungan pasokan pangannya pada negara asing.

Lahan di Singapura tidak luas. Jadi atap akan diubah menjadi lahan penanaman sayuran dan hasil kebun yang bisa dijual! Strategi baru itu sudah mulai membuahkan hasil.

Atap sebuah mal perbelanjaan yang populer juga jadi lahan pertanian. Ketika Bjorn Low berhenti berkarir di bidang periklanan tahun 2015, dan mulai menanam pepaya, rosemari dan markisa, ia ditertawakan orang. Sekarang ia jadi pakar yang selalu dimintai pendapatnya.

Pengusaha itu kini menciptakan 200 kebun di atap bangunan di seluruh kota. Ia juga bereksperimen dengan teknologi baru, yang ditempatkan di kontainer kapal laut.

Kale tidak tumbuh di iklim tropis. Tapi di sini, kale tumbuh jika ditempatkan di cairan nutrisi, dan di bawah cahaya LED, yang menggantikan cahaya matahari. Budidaya tanaman vertikal dalam beberapa tingkat, dianggap tren yang menjanjikan, yang bisa bersaing melawan produk dari negara lain seperti negara tetangga Malaysia, yang menanam pangan dengan lebih murah.

Low mengatakan, keberhasilan itu bisa dicapai karena sayuran yang ia tanam diperkaya lebih banyak nutrisi. "Jadi ini juga menawarkan keuntungan bagi kesehatan konsumen. Ini jadi alasan mengapa harganya lebih mahal 20 sen Dolar Singapura daripada sayuran lain. Jadi itu bisa jadi hal menguntungkan dalam persaingan ini." Demikian papar Low.

Hanya 1% areal lahan Singapura bisa diperhitungkan untuk pertanian tradisional dengan penanaman di tanah. Oleh sebab itu, pertanian vertikal di lahan bertingkat bermunculan di mana-mana, dan itu didukung pemerintah.

Bukan hanya pertanian

Ikan juga akan dikembangbiakkan di sebuah gedung delapan tingkat. Perusahaan Apollo Marine yang mengembangkan konsepnya. Sejauh ini, perusahaan mengembangbiakkan 300 ton ikan per tahun di lahan budidaya ikan di seberang jalan. Sekarang, negara juga ikut menanamkan modal di perusahaan ini.

Di masa depan, hampir 10 kali lipat ikan jenis Trout tropis akan dibesarkan di kolam-kolam milik perusahaan itu. Apollo Marine mengatakan, budidaya ikan akan dilakukan secara ekologis berkelanjutan. 90% air bisa digunakan. Lagi pula, selama lockdown, ketika ikan segar tidak bisa diimpor, Apollo bisa memikat sejumlah besar warga Singapura sebagai konsumen baru.

Manajer operasi Apollo Marine, Crono Lee menjelaskan, "Sebenarnya, jika kita mengembangbiakkan ikan seperti biasa, di sepanjang pantai, ikan sangat terancam polusi, hujan, plastik mikro, tumpahan minyak serta kontaminasi lain. Jika dikembangbiakkan di dalam sistem seperti yang kita miliki sekarang, maka kontaminasi dan polusi bisa dihindari."

Kembali ke balkon milik Maya Hari, kini arbei sudah berbuah, walaupun bukan benar-benar tanaman tropis. Sebaliknya, banyak buah dan sayuran kerap tidak bisa dikembangbiakkan oleh para penggemar berkebun di Singapura. Negara berteknologi canggih itu sedang berusaha melihat seberapa baik bakat berkebun warganya.

Dengan 100 Hingga 800 , Rasakan Sensasi Resmi Tahun 2024 di Situs Resmi AA 666 SLOT OLYMPUS..

AA 666 SLOT OLYMPUS menghadirkan inovasi terbaru melalui aplikasi berbasis APK yang dapat diunduh langsung melalui Google. Dirancang khusus untuk menemani waktu istirahat pengguna baru AA 666 SLOT OLYMPUS, aplikasi ini mudah digunakan bahkan oleh pemula. Aplikasi AA 666 SLOT OLYMPUS sepenuhnya kompatibel dengan berbagai jenis smartphone seperti ZTE M80 Pro, memberikan akses yang luas kepada seluruh pengguna AA 666 SLOT OLYMPUS. Dengan antarmuka yang ramah pengguna dan fitur-fitur fungsional, AA 666 SLOT OLYMPUS siap memberikan kenyamanan maksimal di setiap waktu santai Anda.

AA 666 SLOT OLYMPUS Menyediakan ⚠ , Mudah Didapat Lewat AA 666 SLOT OLYMPUS Hari Ini.. Penggunaan APK seperti AA 666 SLOT OLYMPUS memberikan keuntungan menarik bagi pengguna baru, termasuk voucher diskon eksklusif setelah mengunduh aplikasi. Dengan desain yang intuitif, aplikasi ini memberikan dampak positif melalui kemudahan akses informasi, hiburan, dan berbagai layanan lainnya. Fitur-fitur unggulan dari AA 666 SLOT OLYMPUS dirancang untuk mendukung produktivitas, komunikasi, dan pendidikan dengan cara yang efisien. Kompatibilitas tinggi dengan berbagai perangkat memastikan setiap pengguna dapat menikmati manfaat aplikasi ini tanpa kendala, menjadikan aktivitas sehari-hari lebih praktis dan nyaman.

Situs AA 666 SLOT OLYMPUS Dengan Lucky Shiny Wild populer, keuntungan Tertinggi Dari Link platform Resmi Hari Ini.. Unduh aplikasi AA 666 SLOT OLYMPUS sekarang melalui Google dan rasakan kemudahan yang dirancang untuk semua kalangan masyarakat dengan smartphone. Sebagai pengguna baru AA 666 SLOT OLYMPUS, Anda berkesempatan mendapatkan hadiah spesial seperti ZTE M80 Pro untuk pengalaman pertama yang lebih seru. Aplikasi AA 666 SLOT OLYMPUS ini tidak hanya ramah pengguna, tetapi juga dilengkapi dengan fitur unggulan seperti Hand Payouts, memastikan akses mudah dan nyaman ke berbagai layanan digital yang Anda butuhkan.

Download AA 666 SLOT OLYMPUS, AA 666 SLOT OLYMPUS terbaru, Cara main AA 666 SLOT OLYMPUS, Situs AA 666 SLOT OLYMPUS terbaik, AA 666 SLOT OLYMPUS multiplayer, Rekomendasi AA 666 SLOT OLYMPUS seru, AA 666 SLOT OLYMPUS gratis tanpa download, AA 666 SLOT OLYMPUS paling populer, Bermain AA 666 SLOT OLYMPUS di Android, Turnamen AA 666 SLOT OLYMPUS terbesar , AA 666 SLOT OLYMPUS login , link AA 666 SLOT OLYMPUS , AA 666 SLOT OLYMPUS alternatif.